fredag 19. august 2016

Flamingogenseren som ble kofte

Her på forsommeren fikk jeg en forespørsel fra Ann Rita, ei venninne, om jeg kunne strikke en genser til henne, eller aller helst ei kofte om det gikk an? 

Jeg kikka på genseren og tenkte i ett minutt eller noe, før jeg fant ut at det skulle gå greit å strikke den om til kofte. 

Riktignok fantes genseren i jakkeutgave, men ikke helt sånn hun ville ha den. Hun ønsket at den skulle ligne mer på ei kofte, den skulle ha vrangborder og ikke bare brettekanter. 

Jeg gikk til innkjøp av garn og mønster, og dette var det eneste prosjektet jeg tok meg på ferie. Så da ble det strikket på, både i bilen, i hytter, og i teltet. 

Garnet var Dale Alpakka, ett veldig mykt og godt, men litt pusete garn, som røyta. 

Vel hjemme fra ferie ble kofta liggende litt, helt til det kom noen knapper i posten som jeg fant ut kom til å passe til kofta. 
Ann Rita var innom og prøvde kofta, og falt helt for knappene. Prøvinga resulterte i at jeg måtte ta av vrangbordene og strikke de dobbelt så lange, for at kofta skulle bli lang nok i ermene, men det gikk overraskende greit. I alle fall på det andre ermet. 

Og jammen virker det som at Ann Rita ble godt fornøyd med kofta også :) 




Mønster:   
320-12 Flamingo Pullover by Dale Garn 
Brukte mønsteret som utgangspunkt, men la til ekstra "klippemasker" foran, så jeg kunne lage kofte av genseren. 
 
Garn: 
Dale Alpakka
  429 gram - 1141 meter
Pinner: 
3 og 3,5 mm
Tidsbruk: 
18. juni 2016 - 5. august 2016
Utfordringer:
Å gjøre om en genser til kofte, men jeg fikk det til.
 Å ta av vrangbordene på ermene for å strikke de lengre, i stedet for å ta opp halve kofta :) 
Begge disse tingene var nye utfordringer for meg, og det ga meg stor mestringsfølelse å få det til, og ikke minst at resultatet ble så bra som jeg ville og ønsket. 

Fornøyd:
JA!!!!
Veldig fornøyd! 
Liker fargene veldig godt. Likte også garnet godt, på tross av at det røytet.
Artig å få til det man prøver, med ett godt resultat, og i alle fall når man strikker på bestilling fra andre :) 


Tusen takk for oppdraget og tilliten Ann Rita, jeg har kost meg med hver en maske, eller kanskje alle uten de på den siste fellerunden, for den var ett herk ;)

2 kommentarer:

  1. Veldig, veldig fin kofte, her har du gjort en god jobb! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.
      Ble så fornøyd med denne, at jeg er nesten litt misunnelig på hun som eier den ;)

      Slett

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!