søndag 14. februar 2016

Smårestprosjekt

Siden jeg har vært sykemeldt og hjemme siste uke, og ikke vært i stand til noen annet enn å sitte i sofaen har jeg fått strikket og heklet litt....
Så på fredag tok jeg for meg noen smårester som jeg hadde liggende, og det første jeg laget var en hekla lue.

Helt enkel, i små rester av babyull- og alpakkarester, om jeg ikke tar helt feil. Dette var blant garnet fra Jorunn, gammeltanta til mannen.


Jeg heklet med krok 3,5 og startet med dobbelt garn, men halvveis innså jeg at det ble veldig stivt og tykt. Så da rakk jeg opp og heklet på nytt med enkelt garn. Totalt brukte jeg 44 gram garn til denne lua, og resultatet ble bra. Junior la sin elsk på lua da han kom hjem, og erklærte ganske fort at dette var hans lue!


Og siden luen sitter fint på han, så har han rett i at denne er hans. Så får jeg se om jeg finner andre farger og hekler en til Minstemann også!

Mønsteret ble til underveis, men er jo sånn klassisk fra toppen og ned, med en stav mer mellom økningene til ønsket vidder, og deretter staver til ønsket lengde.

Under hopprennet på fredag tok jeg for meg restene fra skjørtet jeg heklet ferdig i forrige uke, og strikket ett enkelt pannebånd i enkel perlestrikk.


Jeg la opp 21 m på pinne 4,5 mm og strikket fram og tilbake på langs. Jeg tok for meg en og en farge, og strikket til den var tom, så det ble ulik lenge på fargepartiene.
Til slutt heklet jeg kanter og broderte på ett hjerte med svart. Så nå er det bare en liten slant svart igjen, men skal nok får brukt det til noe en dag også skal du se.
Det gikk med 37 gram Karisma til dette pannebåndet. Greit med alle rester som er brukt opp og dermed "ryddet bort".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!