søndag 4. mai 2014

Hverdagsjakka ~ superlett og varm

Jeg har som "alle" andre i strikkeverden strikket Pinneguri/Ann Myhre sin Hverdagsjakke, etter mønsteret som stod i Familien 1/2014
 Jeg hadde noen nøster Kauni liggende og begynte. Dette var første gang jeg strikket noe med ermer, fra toppen og ned. Jeg har jo strikket noen baby-/barnevester som har vært strikket topp-ned, men ikke noe så stort som en jakke til meg selv.
 Jeg trodde jeg skulle klare meg med to nøster Kauni i fargene W-EB og EYC, for de som er inne i Kauni-terminologien. Men jeg begynte å bli litt skeptisk når jeg var ferdig med stripene på bolen. Så da stupte jeg inni skapet og fant ett nøste til, som jeg trodde var i samme fargeskalaen, nemlig W-EH. Så overraskelsen var stor når det plutselig helt nederst på vrangborden dukket opp noe blått...
 Men jeg tenkte som så, "er det lagerstrikk, så er det lagerstrikk", og da skal man jo bruke av det man har i garnlageret sitt.
Kontrasten ble litt i overkant markant på ene ermet, men samtidig syns jeg det blir litt friskt og stilig.
 En annen ting jeg bestemte meg for å prøve på denne jakken var å strikke rundt for så å klippe opp i etterkant. Jeg har riktignok prøvd det en gang før, men det var før vi fikk barn, og av hensyn til barna har jeg ikke turt å prøve siden. Det var mildt sagt ikke heldig.

Mannen var skeptisk og tok med barna og gikk ut på å leke da jeg nærmet meg å ta fram saksa! Tror jaggu han også huska hvordan det gikk for seg forrige gang...
Men denne gangen gikk det overraskende stille for seg. Jeg var ferdig med all strikkinga, kikket meg ut en maskerad å klippe og klippet i vei.
Så fikk jeg brettet inn kantene og sydd de inn, uten at den eneste maske raknet!
Juhuu!!


Så kom jeg til knappene, jeg har ett stort glass med knapper. Det rommet vel ca 2 liter, og er ganske fult, men å finne 10 knapper i samme farge og størrelse var ikke enkelt. Jeg fant mange like svarte, men de var for små. Så valgte falt på 5 + 5 beige knapper, anna hver nedover, og jeg syns det ble en veldig grei løsning.

Eneste jeg ikke er helt fornøyd med med jakken er at den ble litt "rar" under ermene. Men det går seg nok til.
Nå har jakken vært i bruke 3-4 dager, og den er utrolig deilig å ha på, akkurat passe varm med bare en singlet under :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir kjempeglad om du vil legge igjen en liten hilsen til meg!
Ha en fin dag!